29 ژانویه 2024 - در سال 2017، یک مطالعه ی برجسته در The Lancet منتشر شد که نشان داد دیابت نوع 2 را می توان با رژیم غذایی به تنهایی، معکوس کرد.

به نظر می رسید نتایج مطالعه ی Direct، همه چیز را تغییر می دهد، بطوری که با یک برنامه ی فشرده ی کاهش وزن و حمایت در طول مطالعه، 46 درصد از شرکت کنندگان توانستند دیابت خود را پس از یک سال، معکوس کنند.

این نتیجه باعث شد که برنامه های بهبود دیابت "مسیر بهبودی یاPath to remission " در سراسربریتانیا توسط پزشکان عمومی در سیستم ملی خدمات بهداشت (NHS) اجرا شود. اما چقدر احتمال دارد که این درمان خارج از محیط به دقت کنترل شده ی یک کارآزمایی بالینی- یعنی  در زندگی واقعی- کار کند؟

یک مطالعه ی جدید در هنگ کنگ نشان داد که بهبودی از دیابت نوع 2 در دنیای واقعی بسیار کمتر است. این منجر به سرفصل هایی شد که نشان می داد بهبودی از دیابت نوع 2 نادر است (تنها در 6 درصد از افراد شرکت کننده در این مطالعه رخ داد) و رسانه های متخصص اظهار نظر کردند که این نتیجه "کمی ناامید کننده" است.

ما از دهه 1960 در مورد مواردی از دیابت نوع 2 که بهبود می یابند یا سطح قند خون به حالت طبیعی باز می گردد، می دانیم. این مشاهدات برای اولین بار چندین دهه قبل از اولین تعریف توافق شده بین المللی از بهبودی انجام شد.

بهبودی از دیابت یا معکوس شدن دیابت، بالاخره تعریف شد

در سال 2021، بهبودی از دیابت نوع 2 به عنوان داشتنHbA1c (معیار میانگین سطح گلوکز در خون طی دو تا سه ماه) کمتر از 48 میلی مول در مول یا 6.5 درصد برای حداقل سه ماه بدون مصرف هیچ گونه داروی دیابت، تعریف شد.

بنابراین، آیا این درست است که این روش برای دستیابی به بهبودی در دنیای آشفته ی خارج از آزمایش‌های بالینی که افراد به دقت برای شباهت با یکدیگر انتخاب نمی‌شوند و محققان در مورد شرکت‌کنندگان سر و صدا نمی‌کنند، کمتر است؟

به نظر می رسد که بهبودی ممکن است سخت تر باشد و در محیط واقعی به سختی حفظ شود، اما این اخبار شاید آنطور که مطالعه هنگ کنگ نشان می دهد چندان غم انگیز نباشد.

همچنین، ممکن است به نحوه مراقبت از بیماران در دنیای واقعی بستگی داشته باشد. به عنوان مثال، دکتر دیوید آنوین، پزشک عمومی مستقر در بریتانیا، با توصیه به آنها در مورد نوع رژیم غذایی کم کربوهیدرات و ارائه ی پشتیبانی یک به یک از طریق تلفن، به 20 درصد از بیماران دیابت نوع 2 خود کمک کرده تا به بهبودی دست یابند.

البته لازم به ذکر است که دستیابی به بهبودی برای برخی، یعنی مردان، افرادی که بیش از 15 کیلوگرم وزن بدن خود را از دست می دهند و افرادی که به تازگی دیابت نوع 2 در آنها تشخیص داده شده است، آسان تر است. با این حال، این موضوع نباید افرادی را که این معیارها را ندارند، دلسرد کند. هر گونه کاهش وزن و بهبود در کنترل دیابت، سلامت فرد را بهبود می بخشد و همیشه باید بیماران را برای آن تشویق کرد.

البته نیازی نیست که کاهش وزن از طریق چیزی به سختی «جایگزینی کامل رژیم غذایی» - معمولاً میلک شیک - که بسیاری از آزمایشات بالینی از آن استفاده می کنند، حاصل شود. بررسی ما نشان داد که بهبودی با رژیم‌های کم کربوهیدرات، و تا حدی با رژیم‌های مدیترانه‌ای و وگان امکان‌پذیر است.

نکته ی کلیدی یافتن رژیمی است که مردم بتوانند در دراز مدت به آن پایبند باشند.

چرا بیماران مطالعه ی هنگ کنگ در دستیابی به بهبودی از دیابت شکست خوردند؟

برخلاف آزمایش مستقیم و برنامه ی پزشکان عمومی بریتانیا که قبلاً ذکر شد، مطالعه ی هنگ کنگ برنامه ای با هدف دستیابی به بهبودی نبود و البته، اگر قصد انجام آن را نداشته باشید، بعید است به چیزی برسید.

تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی در یک محیط حمایتی می تواند چیزی باشد که در مطالعه هنگ کنگ گم شده بود. محققان فقط داده‌های مربوط به بررسی‌های بالینی را گزارش کردند که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 داشتند.

شانس بهبودی در افرادی که مقدار قابل توجهی وزن از دست می دهند، چه از طریق جراحی چاقی یا رژیم غذایی افزایش می یابد. از این نوع از مداخلات در مطالعه ی هنگ کنگ پشتیبانی نشد و بنابراین در داده های هنگ کنگ غیر معمول از آب درآمد.

اگر این مطالعه ی جدید یک چیز را ثابت کند، این است که فقط نظارت بر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کافی نیست، بلکه برای رسیدن به بهبودی، آنها نیاز به مشاوره، حمایت و تشویق دارند – هم در ابتدا و هم در دراز مدت.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-01-diabetes-remission-hard.html